Jdi na obsah Jdi na menu

STRATOVARIUS - STRATOVARIUS

15. 12. 2006

Pro další recenzi jsem si vybral finskou kapelu Stratovarius, která hraje od roku 1984 a za tu dobu si našla díky svému kvalitnímu power metalu hodně věrných a milujících fanoušků, ale také celkem dost odpůrců, kteří na ni hází všemožnou špínu. Já jsem v táboru těch, kteří nejsou do kapely úplně šíleně zbláznění, ale kteří si jejich hudbu rádi poslechnou, protože je velmi dobrá. Stratovarius vydali zatím rovných 10 alb. Já se budu věnovat tomu poslednímu, které vyšlo v roce 2005 a dostalo jméno stejné jako celá kapela - Stratovarius. Málokdo ovšem tuší, že tahle skvělá kapela už vůbec nemusela existovat!

Všechna ta krize začala ke konci roku 2003. Milionům fanoušků tehdy začalo být smutno, protože Stratovarius do světa rozeslal zprávu, že z něj odcházejí zpěvák Timo Kotipelto a bubeník Jörg Michael. Důvod? Neshody ve skupině. Navíc, v březnu 2004 byl kytarista Timo Tolkki pobodán od jednoho fanouška, později byl hodně nemocný a poté chtěl taky spáchat sebevraždu. Když se vyléčil, snažil si s kapelou všechno vyjasnit, hlavně s Timem Kotipeltem a Jörgem Michaelem. Přemlouvá je, aby se do kapely vrátili. Později, v květnu 2004 Timo Tolkki prohlašuje, že pokud se zpěvák Kotipelto a bubeník Michael nevrátí, nebude Stratovarius existovat. Více než rok členům trvalo, než se domluvili a opět zkompletovali. Nakonec se tak stalo a v lednu 2005 už fanoušci tesknit nemuseli, protože Stratovarius prohlásili, že pokračují dále v nezměněné sestavě a že už makají na nové desce. Ta nová deska je ta, kterou teď budu popisovat.

Ano, 10. album „znovuzrozených“ Stratovarius začíná opravdu báječně singlem Maniac Dance, který je tím nejlepším, co na albu najdete. Je to velký megahit, který dělá kapele po dlouhé krizi výbornou vizitku. Skvělé riffy se podařilo výborně skloubit se skvělým zpěvem. Hodně dobrý moment je v půli písně, kdy kytary pomalu slábnou a nastává pocit konce písničky… jenže znenadání se vše opět rozjíždí, a jde se ještě do dalších perfektních dvou minut. Z Maniac Dance jsem vždycky v extázi. Vážně nářez!

Suprová kvalita nepolevuje ani s další písní „Fight!!!“, která má oproti Maniac Dance daleko rychlejší začátek a po celou dobu si drží stejné tempo. Ve Fight!!! je ještě možná o trochu lepší refrén než v předcházejícím nášupu.

Jako trojka je připravena další vynikající skladba, Just Carry On, která nemá vůbec tvrdé, ale zato velmi příjemně se poslouchající sloky a dokonalý, energický refrén, který zpívá celá kapela. Touto písní končí nejlepší část alba, později se ještě sice objeví několik nadprůměrných děl, ale to nejlepší už zkrátka máme za sebou.

Teď je zde kapitola sama o sobě, píseň Back To Madness, česky Návrat k šílenství. Z názvu by jste poprvé tak jako já tipnuli pořádnou a říznou pecku. Jenomže… začíná to orchestrální basou, klavírem a mužským operním hlasem (prý Návrat k šílenství, to tak :-D). Poté začne hrát akustická kytara, se kterou se nesou i dobré sloky. Ale refrén, to už je jiná káva. Nástroje, hlavně kytara, paří výborně a zpěvák Timo Kotipelto refrén ve výškách hodně zlepší. Sám jsem dlouho nemohl tomuto dílu přijít na chuť kvůli těm netradičním pasážím. Návrat k šílenství pro mě byl spíše jako song vytvořený šílencem. Ale, postupem času mě skladba celkem dost chytla a teď ji považuji za nadprůměrnou.

Obrazek

Následuje další nadprůměrný výtvor, a to Gypsy In Me. Když napínavé sloky přecházejí do parádně propracovaného refrénu, velmi dobře se to poslouchá!

Ovšem nyní přichází to, co na tomhle albu naprosto nenávidím! Je to skladba Götterdämmerung (Zenith Of Power). Tohle bohužel není ten samý případ jako Back To Madness, který mám nakonec v oblibě. Götterdämmerung je úplně strašný song, hnusí se mi snad v každé vteřině. Chabé sloky a otřesný refrén s hnusným zpěvem. Dále beze slov. Blééé!

Ááá, další písnička je velmi krásná balada The Land Of Ice And Snow, neboli Země ledu a sněhu. Nádherné, smutné sloky, ze kterých mě vždycky mrazí. V jedné z nich najednou začne bubeník Jörg prát do bubnů jako za dob válek, kdy vojáci stojí v zástupu a vědí, že do boje jdou na jistou smrt. V této pasáži navíc zpěvák zpívá finsky. Zkrátka já mám pro tuhle baladu slabost a je to jedna z nejlepších, které jsem kdy slyšel.

A  na   závěr  dvě  písně,  které  nemá  cenu   rozebírat  každou  zvlášť.  Jmenují  se  Leave The Tribe a United. Zkráceně, jsou to jen průměrné výtvory, které se mi nelíbí.

Verdikt : hmmm, tohle album má dvě tváře. Ta první: parádní hity. Ta druhá: skladby, které by zde vůbec nemusely být. Tohle album má 9 songů. Kdybych z něj měl vyřadil 3 moje velmi neoblíbené skladby (Götterdämmerung, Leave The Tribe  a United), tak by to bylo album o 6 skladbách. Ale to už je podle mě málo. Zřejmě Timo Tolkki po již zmiňované krizi nechtěl dále společně s ostatními členy čekat, a tak co nejdříve tohle album vydali, aby fanouškům ukázali, jak bude hrát nový Stratovarius. Ale to vůči kapele nemyslím špatně. Jen prostě ty 3 skladby nemám rád. Co vím? Možná je mnoho lidí zbožňuje, ale to by mě teda zarazilo. Nakonec tedy dávám 8/10

Obrazek1. Maniac Dance
2. Fight!!
3. Just Carry On